zaterdag 13 november 2010

Mijn eerste zelfgemaakte jerkbaits

Vermits vriend zeebaars het warmere water heeft opgezocht en richting het zuiden is vertrokken moet ik het stellen met wat snoeken op het zoete water.Na wat mooie vangsten met de jerkbait en wat gegoogeld op het net heb ik ook besloten mij te wagen aan het maken van jerkbaits.
Dit is het eerste proefprojectje maar er zullen er zeker volgen.Het lijkt mij een aardige bezigheid voor de wintermaanden en de eerste eigenmaak oppervlakte plug voor de zeebaars zal zeker een feit worden.


Ziehier mijn eigenbouw jerkbait.
Als hout heb ik gekozen voor 16 mm Merantie.De dikte is iets minder dan de meeste gebruiken maar ik wil mijn jerkbaits niet te zwaar maken.
Het eerste werkje bestond erin de sjablonen op papier uit te knippen en vervolgens af te tekenen op het hout.


Stap twee : het uitzagen van de sjablonen uit de meranti plank.

 

















Stap 3 : Het ruwe hout wordt nu opgeschuurd tot een egale vorm is verkregen

Stap 4 : de loodgaten worden uitgeboord en later opgevuld met staaflood zodanig dat de jerkbait juist blijft drijven.Bij de drijftest werden alle oogjes en dreggen gemonteerd.


Stap 5 : het eerste laagje vernis.Heb gekozen voor een polutheraan vernis die gebruikt wordt om trappen te vernissen.


Stap 6 : om niet te veel met spuitbussen te moeten klooien en dit het eerste proefstukje was heb ik gekozen om een afdruk op papier te zetten en deze vervolgens op de jerkbait te kleven.


Stap 7 : Na het kleven van de kleursjabloon het jerkje 2 lagen vernis gegeven 



Stap 8 :nog 2 lagen lak gegeven.Inox oogjes erin gelijmd met 2 componenten en vervolgens nog 2 lagen vernis.
Ziehier het eindresultaat .

Nu wachten tot de wind en regen weg is en dan live gaan uitproberen.
Al moet ik het van mijn eigen zeggen dat dit niet slecht is voor de eerste keer.
Dit het heeft natuurlijk allemaal niet veel te maken met zeevissen maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
De zeebaars oppervlakteplug zal volgen .


2 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan hoor,ik heb een link gezet op mijn 2 bloggen
    M.v.g Peter Vantorre

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er al goed uit voor de eerste, en 't vangt zeker vis!! Al vrees ik wel voor de combinatie papier & vernis. Die snoeketandentanden gaan er zo doorheen en eens er water onder kan komt de vernis gemakkelijk los/// maar het vangt er niet minder om... Succes!
    Groeten,
    Geert Vandeplancke

    BeantwoordenVerwijderen