zaterdag 19 februari 2011

Getest : De DAM Jerk Glider


Kunstaas onder de loep.


Merk : DAM EFFZET jerk glider
Type : oppervlakte
Techniek : Walk the Dog style
Gewicht : 13 gram / 22 gram
Lengte : 100 / 120 mm



Boven de Dam jerk glider onder de Sammy van Lucky Craft


Peter Van T stuurde me een berichtje om de Dam Jerk glider is uit te testen.Op zich geen probleem enkel dat deze plug hier niet te vinden is.Hierop stuurde Peter mijn een exemplaar toe en enkele dagen later zat de DAM jerk glider in de bus.Na openen van de verpakking verbaasde me direkt de afwerking van dit kunstaasje.De DAM jerk glider is ook weer zo'n imitatie Sammy van Lucky craft. Ook hier is het prijsverschil enorm. Zo'n 6.95 Euro voor de DAM jerk glider tegen een 17 Euro voor de Sammy.
De afwerkinggraad van de DAM jerk glider is erg hoog voor zijn prijs vergeleken met de Sammy.
Het kunstaasje is in 7 kleuren beschikbaar met enkele bruikbare kleuren geschikt voor de zeebaarsvisserij.



De plug is voorzien van zeer scherpe Sumo dreggen ( japans carbon staal ) die wat fors zijn uitgevallen in vergelijk met de Sammy. Op zich geen probleem voor het haken van een zeebaars.Wat me zeer verbaasde bij deze plug waren de roest vrij stalen splitringen. Die zijn zelf op de duurdere Sammy 's niet aanwezig.Ook de ogen zijn vervaardigd van roest vrij staal.Als we beide pluggen van wat naderbij bekijken zien we toch enig verschil met de vorm.De DAM jerkglider is iets slanker van vorm t.o.v. de Sammy. ( Minder banaan vormig ). De holte onder de kop is iets groter en puntiger.


Fieldtest :
Ik heb de Dam Jerk glider 120 onderworpen aan een fieldtestje op een vijver hier in de buurt.
Voor de fieldtest werd gebruik gemaakt van een Xzoga JA-S 8'5" Mh2 voorzien van een Penn Atlantis 4000 met 20% Spiderwire Code Red.  
Als vergelijk heb ik weer de Sammy uit de doos gehaald en beide pluggen vergeleken.Na enkel worpen werd het me al gauw duidelijk dat ik geen wezenlijk verschil kon opmerken ten opzichte van de Sammy. De aktie is dezelfde , de plug werpt als een speer en je brengt de aktie er snel en makkelijk in. De iets grotere Sumo dreggen hadden geen invloed op de aktie.Het uitslaan was mooi zowel bij het iets trager als sneller binnenvissen. Al bij al kon ik geen negatieve punten ondervinden op deze plug. Misschien enkel het beperkt aanbod aan kleuren. Maar ja de kleuren zijn er ook soms om de visser te vangen en niet de zeebaars.





Conclusie:
De DAM Jerk Glider is best een goede plug .De gebruikte materialen zijn super . Eigenlijk heb ik nadelen ondervonden aan deze plug tijdens de fieldtest.Het enige wat nog rest is de levensduur van deze plug na enkele zeebaars sessie's . Daarom zal deze DAM Jerk Glider zeker een vast plaatsje krijgen in  mijn tackle box.

+ punten : lage prijs ( ca 6.95 Euro )ten opzichte van de Sammy
Erg goede materialen worden gebruikt .Scherpe dreggen en roest vrij stalen splitringen. Voor mij een proficiat voor de ontwerpers van DAM EFFZETT om een mooie plug op de markt te brengen met degelijke materialen en voor een redelijke prijs.


- punten : eigenlijk geen. De plug mag er gewoon wezen.

Dirk
http://vlaamsezeebaarzen.blogspot.com/

1 opmerking:

  1. Dirk,

    bedankt om hem te testen,nu zal ik al de kleuren aanschaffen

    groeten peter

    BeantwoordenVerwijderen