vrijdag 6 mei 2011

De eerste Zeebaars boot sessie van het seizoen

Gisteren vertrokken vanuit Nieuwpoort voor mijn eerste wraksessie op vriend zeebaars.
De weersvoorspellingen zagen er goed uit .Een Z-oosten windje en wat zon zou ons een mooie dag moeten opleveren.
Snel alle spullen aan boord en 200 literkes mazout getank.Trossen los en weg waren we.Wat zou het worden vandaag ?
Dit speelde al heel de nacht door mijn hoofd en het resultaat was een slapeloze nacht.
We kozen eerst voor een wrakje kort onder de kant op nog geen 5 mijl.Hier werden de eerste baarsjes gevangen.
Helaas enkel wat scholenbaars.Hier waren we niet voor gekomen .
Het anker werd gelicht en gashendel vol naar voren op naar het volgende wrak op dieper water zo'n 25 km verder.
Het ging snel vooruit bij een kruissnelheid van 25 knopen en redelijk plat zeetje.

Mooi vaarweer en drie Xzoga Gembu hengels staan klaar in de hengelsteunen
Afbeelding

Aangekomen aan het wrak was de teleurstelling groot.Drie boten lagen al voor anker op het wrak.Op naar het volgende wrak.
Ook hier weer twee boten.Zo ging het nog drie wrakken verder.We besloten toen een zeer klein wrakje op te zoeken dat eind vorig ons mooie baarzen had opgeleverd.
Zodoende terug gashendel naar voor en weer 15 km verder.
Op twee kilometer konden we opgelucht vaststellen dat er geen andere boot oplag.Zouden we eindelijk geluk hebben ?
Snel anker laten vallen en onze lepels te water gelaten.
Het duurde niet lang of mijn eerste 65+ baars vanop de boot was binnen.Het gaf een zalig gevoel.

De eerste 65+ baars vanop de boot
Afbeelding

De vangsten wisselden zich af met mooie baarzen en dikke gullen.Gullen van formaat tussen de 6 en 9kg.
Waarbij de dikste een dik 9 kg exemplaar .Het was tevens ook de dag dat mijn nieuwe Xzoga Gembu zeebaarshengels werden getest.
De hengels werden tot op hun lemiet getest.Die mooie zeebaarzen en dikke gullen waren geen probleem voor de Xzoga zeebaars hengels.
Zelfs de dikke 9 kg gul in volle stroom kwam naar boven op deze redelijk lichte hengels.
De Xzoga Gembu 2.40 is goedgekeurd en voldoet aan mijn verwachtingen.

De Xzoga Gembu 2.40m 140 gram in aktie
Afbeelding

Na wat baarzen van tussen de 60 en 70 ineens een ferme dreun op mijn Xzogake.
Dit moet een beter exemplaar zijn.De baars gaf zich niet direkt gewonnen bij zo'n felle stroom ( kort na springtij).
Na wat trekwerk lag hij eindelijk in de boot
.
Mijn eerste 80+ baars
Afbeelding

Mijn eerste 80+ baars van het seizoen was een feit geworden.Met exact 83 cm op het meetlint de mooiste baars van de dag.
Ik was een gelukkig man om bij mijn eerste bootsessie al een 80 + exemplaar te mogen vangen.
Nu maar hopen dat dit niet de laatste van het seizoen blijft .
Mijn droom is een 90+ te vangen dit jaar . Maar of dit me gaat lukken weet alleen onze lieven Heer.Trouwens 90+ baarzen zijn 25 jaar oud en zwemmen er niet bij bakken rond.Er werd hoofdzakelijk gevist met eigenmaak lepels tussen de 80 en 120 gram .Met de shad liep het niet echt vlot .
De volledige hengeluitrusting bestond uit de Xzoga Gembu 2.40m 140 gram voorzien van een Shimano Stradic met 15% dyneema op de spoel.

83 cm baars op het meetlint ( plus mijn voeten )
Afbeelding

Verder wens ik allen een mooie zeebaars seizoen toe met pracht exemplaren

Dirk
http://vlaamsezeebaarzen.blogspot.com/

2 opmerkingen:

  1. mooie vis , Dirk !
    m'n eerste 2 zijn ook binnen .

    see ya,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie vis die 83 cm vang je niet elke dag hopelijk vang je je 90+ baars succes

    BeantwoordenVerwijderen